Jakie cechy powinien posiadać dobry trener?

Zaprowadzając dziecko do szkółki sportowej liczymy się z tym, że trener na czas zajęć przejmuje nad nim pełną opiekę. Skąd jednak możemy mieć pewność, że zostawiamy malca w dobrych rękach?

Trener bez papierów

W 2013 roku nastąpiła deregulacja zawodów trenera oraz instruktora sportu. Oznacza to, że aby dana osoba objęła grupę zawodników musi posiadać co najmniej wykształcenie średnie oraz wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do wykonywania zadań. Nie określono jednak żadnych obostrzeń skąd daną wiedzę, doświadczenie i umiejętności należy zdobyć. - W dzisiejszych czasach każdy może zostać trenerem, nowe przepisy otworzyły wielu osobom dojście do nauczania sportu. Osoba, która prowadzi zajęcia z dziećmi, musi znać metodykę nauczania danej dyscypliny, teorię szkolenia oraz mieć pedagogiczne podejście do dziecka - mówi Małgorzata Skierczyńska, trenerka judo w Akademii Młodego Sportowca w Ełku - Trener powinien również "czuć" dyscyplinę, którą uczy. Należałoby zatem chociaż liznąć jej zasady, techniki i historię.

To z kolei sugeruje, że najlepszym trenerem będzie były zawodnik, który sam na sobie poznawał przez lata mechanizmy zróżnicowanego treningu . Osoba, która przed laty robiła wyniki, na pewno może cieszyć się większym autorytetem, aniżeli sportowiec-amator. Nie oznacza to jednak, że pasjonat danej dyscypliny nie będzie potrafił nauczać innych. Wielu z nich, to tytani pracy, którzy żyją sportem, zgłębiają wiedzę i na bazie obserwacji, własnych doświadczeń i "połykania" specjalistycznej literatury mają odpowiednią podstawę, aby prowadzić zajęcia. - Najgorzej jeśli taka osoba nie ma ani osiągnięć sportowych, ani wymaganej wiedzy. A wiedza jest duża, bo składa się na nią wiele aspektów: teoria ogólna, a więc anatomia człowieka, fizjologia, biomechanika, biologia, biochemia, antropologia, metodyka, teoria sportu, pedagogika, psychologia oraz teoria specjalistyczna danej dyscypliny m.in. metodyka nauczania, zagadnienia techniczne i taktyczne, już nie mówiąc o wiedzy praktycznej w prowadzeniu zajęć, treningów, obozów - twierdzi Wojciech Kosowski, trener personalny oraz dwukrotny Mistrz Świata Muay Thai.

Mimo deregulacji wciąż funkcjonują kursy instruktorskie i trenerskie. Cieszą się one nieustającym zainteresowaniem, co sugeruje, że jednak ludzie chcą się dokształcać i czerpać wiedzę od doświadczonych nauczycieli. W przypadku prowadzenia zajęć z najmłodszymi, ważna jest jeszcze jedna rzecz. - Dobrze, jeśli trener posiada wykształcenie pedagogiczne, gdyż praca z dziećmi wymaga specjalistycznej wiedzy dotyczącej rozwoju maluchów , ich zachowań, sposobów reagowania na nie jak również odpowiednich zabiegów motywacyjnych - mówi Łukasz Polak, trener drugiej klasy piłki nożnej oraz instruktor Przedszkoliada.pl.

Wykształcenie to nie wszystko

Strona internetowa szkółki zachęca pozytywnymi komentarzami i zdjęciami , a na ścianach w korytarzu wisi niezliczona liczba dyplomów z kursów. Nie zawsze jednak rzeczywistość wygląda tak optymistycznie. Problem czasem leży nie w braku wykształcenia, a w nieodpowiednim podejściu do swoich zawodników. - Dobry trener musi przede wszystkim cechować się cierpliwością, gdyż praca z dziećmi nie należy do łatwych - mówi Łukasz Polak - musi zdobyć ich sympatię, ale również nie dać sobie wejść na głowę. Małgorzata Skierczyńska dodaje - Do pracy z dziećmi niezbędna jest konsekwencja, gdyż dzieciaki szybko wyczują granicę i będą próbowały ją przekraczać.

Problemem niektórych trenerów jest ich nadmierna ambicja. - Nikt w wieku 5-7 lat nie będzie trenował jak mistrz olimpijski. Na to przyjdzie czas. Szybkie dojście do najwyższego poziomu sportowego może wypalić zawodnika, a przetrenowanie doprowadzić do kontuzji - podkreśla pani Małgorzata. Trener "idealny" powinien być otwarty na potrzeby dzieci, pomysłowy, a sam trening, urozmaicony. Ponad wszystkie cechy treningu wybija się kwestia bezpieczeństwa . - Trener musi cechować się organizacją zajęć na wysokim poziomie, zdolnością przewidywania, pełnym zaangażowaniem. Bez tego trudno mówić o bezpiecznym treningu - mówi Łukasz Polak.

Młodość vs doświadczenie

Młody trener może być świetnym prowadzącym, jeśli tylko jest kreatywny i otwarty na zdobywanie wiedzy - przekonuje pan Łukasz. Bogata wyobraźnia prowadzącego nie może jednak zastępować intensywnego samorozwoju oraz ciągłego wzbogacania wiedzy trenerskiej i pedagogicznej. Młody prowadzący może stać się kimś w rodzaju starszego kolegi, musi jednak pamiętać o jednoczesnym budowaniu autorytetu. Bez względu na wiek, trener powinien wciąż się dokształcać i podążać za temperamentem dzieci. Zajęcia przez niego prowadzone muszą być atrakcyjne i ciekawe. Pomocne będzie również poczucie humoru i umiejętność "przeobrażenia" się w dziecko. - Do pracy z dziećmi potrzebna jest odpowiednia charyzma, specyficzny rodzaj dyscypliny oraz empatii - mówi Małgorzata Skierczyńska - trener musi sam czuć, że jest odpowiednią osobą, na odpowiednim miejscu.

Trener pod lupą

Rodzic ma pełne prawo, aby móc poznać trenera, porozmawiać z nim, a także zostać z dzieckiem na pierwszych zajęciach. Osoba prowadząca treningi sportowe dla dzieci powinna być otwarta na współpracę z opiekunem, zgłaszać wszelkie problemy, jak również informować o postępach dziecka lub o ich braku. Ważne jest zaufanie i świadomość, że malec jest pod dobrą opieką. Jak się o tym przekonać? - Kilka podstawowych pytań powinno dać nam obraz kompetencji prowadzącego. Warto interesować się kim jest trener, próbować go poznać i dowiedzieć się, czy może pochwalić się ukończeniem stosownych kursów i szkoleń - mówi Łukasz Polak. Rodzic może również posiłkować się informacjami pochodzącymi od sąsiadów, znajomych lub z Internetu. - Na końcu i tak weryfikują wszystko dzieci - kwituje pan Łukasz.

Copyright © Agora SA