Czy nabiał jest zdrowy dla dzieci?

W celu zapewnienia dziecku wystarczającej ilości protein oraz wapnia, każdego dnia serwujemy mu nabiał w różnych postaciach. Nie wszyscy jednak wiedzą, że codzienne spożywanie mleka i serów może wpłynąć negatywnie na gospodarkę organizmu małego sportowca.
Nabiał Nabiał Fot. Shutterstock

Jak nabiał wpływa na organizm małego sportowca?

Intensywny rozwój oraz aktywne życie dziecka skłaniają do bacznego przyglądania się jego diecie. Staramy się pilnować, aby na jego talerzu każdego dnia znalazł się nabiał w różnych postaciach. Czy słusznie? Przyjrzyjmy się bliżej temu, jak mleko i sery działają na organizm małego sportowca.

Nabiał zakwasza organizm

Nabiał spożywany w nadmiarze zwiększa ilość kwasów w organizmie, czyli zakwasza organizm. Kiedy kwasu jest za dużo, organizm dąży do neutralizacji kwasów, a najlepiej radzi sobie z tym wapń. Ten z kolei pobierany jest z kości. Jeżeli taka sytuacja zdarza się notorycznie lub trwa dłuższy czas, doprowadza to do dużego ubytku wapnia z kości co w konsekwencji zwiększa ryzyko złamań. Należy podkreślić, że intensywna aktywność również powoduje zakwaszenie organizmu, więc tym bardziej należy dążyć do równowagi organizmu, poprzez spożywanie produktów alkalizujących takich jak warzywa, owoce, tłuszcze roślinne.

Nabiał jest śluzotwórczy

Nabiał nawilża nasze śluzówki, tworząc idealne środowisko do rozwoju infekcji. Nadmiar śluzu objawia się przede wszystkim częstym katarem, przeziębieniem, astmą, alergią, zapaleniem zatok itp. Jeżeli dziecko często choruje warto zastanowić się, czy aby ilość nabiału jaką spożywa, nie jest za duża.

Nabiał działa na organizm wychładzająco

Wyziębiające właściwości nabiału nabierają znaczenia przede wszystkim w okresie jesienno-zimowym oraz podczas obniżonej odporności dziecka. W tym okresie należy minimalizować spożycie serów i mleka. Rozgrzewające produkty to m.in. suszone owoce oraz podane na ciepło warzywa, warzywa strączkowe, ziarna zbóż.

Nabiał może doprowadzić do dny moczanowej lub kamicy nerkowej

Nadmierne spożycie nabiału może doprowadzić do przesycenia organizmu kwasem moczowym, co osłabia pracę nerek, konsekwencją może być wystąpienie dny moczanowej lub kamicy nerkowej.

Nabiał w diecie dziecka? Tak, ale wybrany rozsądnie Nabiał w diecie dziecka? Tak, ale wybrany rozsądnie Fot. Sawomir Mielnik / AG

Zalety nabiału

Nabiał jest źródłem bardzo dobrze przyswajalnego białka (pamiętajmy jednak, że zbyt duża ilość białka obciąża nerki i inne organy organizmu).

Fermentowane produkty mleczne zawierają bakterie kwasu mlekowego, które mają bardzo dobry wpływ na florę bakteryjną jelit.

Nie musimy eliminować całkowicie nabiału, ponieważ jest on również źródłem witamin z grupy B, a przede wszystkim witaminy B12, której nie jesteśmy w stanie dostarczyć z produktów pochodzenia roślinnego. Jeżeli nabiał będzie spożywany ze zdrowym rozsądkiem, w towarzystwie dużej ilości produktów roślinnych, przede wszystkim warzyw i owoców, to bilans kwasowo-zasadowy powinien zostać wyrównany.

Warzywa Warzywa Fot. Shutterstock

Czym zastąpić nabiał w diecie?

Produkty nabiałowe powinny być uzupełnieniem diety dziecka aktywnego, a nie jej głównym trzonem. Co powinniśmy zatem wprowadzić do codziennego menu dziecka?

Żywność nieprzetworzoną. To ona powinna stanowić bazę diety dla dzieci i dorosłych. Unikajmy gotowych potraw, na rzecz świeżych produktów.

Produkty pełnoziarniste, bogate w składniki odżywcze, witaminy oraz przeciwutleniacze niezwykle ważne przy dużej aktywności fizycznej: wszelkiego rodzaju kasze , pełnoziarniste pieczywo, płatki owsiane orkiszowe, brązowy ryż, razowy makaron.

Produkty pochodzenia roślinnego, w szczególności warzywa i owoce.

Produkty roślinne, bogate w białko: warzywa strączkowe np. fasola, soczewica, ciecierzyca, groch, soja, amarantus, komosa ryżowa, ryż brązowy, kasze (więcej o kaszy czytaj tutaj), nasiona słonecznika, nasiona lnu, sezam, pestki dyni, wszelkiego rodzaju orzechy, mleko sojowe, mleko migdałowe i inne napoje roślinne.

Produkty roślinne bogate w wapń: figi suszone, migdały, tofu, nasiona sezamu, nasiona słonecznika, brokuły, jarmuż.

AUTOR: Patrycja Majdak - dietetyk, poradnia dietetyczna SYNERGIA www.synergiadiet.pl