Ekspert radzi: Odchudzanie dziecka trzeba zacz望 od ma造ch krok闚

Twoje dziecko ma nadwag, ale nie wiesz, jak zacz望 odchudzanie? Pami皻aj, 瞠 to d逝gotrwa造 proces. - Zmiany najlepiej wprowadza stopniowo, wtedy s trwa貫 - radzi Urszula Mijakoska, trener dietetyk z Instytutu 安iadomego Rozwoju.
Jak, je郵i dziecko jest oty貫, zmieni mu diet?

Proponuje zacz望 od ma造ch krok闚. Zmiany najlepiej wprowadza stopniowo, wtedy s trwa貫. Je瞠li oty這嗆 dziecka nie ma oznak 瘸dnej choroby, to warto sprawdzi czy dziecko je regularnie i co je? Czy ma zapewnion odpowiedni ilo嗆 ruchu? Je瞠li posi趾i s zbyt kaloryczne i zbyt obfite to istnieje potrzeba ich zmiany. Istotne jest by zmiana dotyczy豉 ca貫j rodziny. W ten spos鏏 najbli窺i b璠 wspiera dziecko w zmianie stylu 篡cia. Bardzo wa積e jest, by nie przekarmia dzieci, jak r闚nie nie stosowa nagr鏚 w postaci jedzenia, poniewa cz瘰to dzieci przenosz ten nawyk na ca貫 swoje 篡cie.

Pierwszym krokiem mo瞠 by 郾iadanie. Jest to najwa積iejszy posi貫k, najlepiej jak b璠zie oparty na gotowanych naturalnych produktach zbo穎wych takich jak: p豉tki owsiane lub kasza jaglana z orzechami i owocami.

Mo瞠my ju wieczorem namoczy p豉tki owsiane razem z orzechami w naturalnym mleku sojowym lub ry穎wym. Rano wystarczy wszystko podgrza i doda malin, truskawek lub jag鏚, by kolor potrawy zach璚i dziecko do jedzenia. Poza sezonem owoce mog by mro穎ne lub suszone. Takie 郾iadanie ma du穎 sk豉dnik闚 mineralnych a ma這 t逝szczu.

Na drugie 郾iadanie mo積a przygotowa kanapki z ciemnego pieczywa najlepiej na naturalnym zakwasie, z past z fasoli lub soczewicy czy cieciorki. W ten spos鏏 zapewnimy dziecku bia趾o. Wszelkiego rodzaju ro郵iny str帷zkowe s wspania造m 廝鏚貫m pe軟owarto軼iowego bia趾a. Do takiej kanapki mo積a doda sezonowe warzywa.

Jak uk豉da dzieciom diet?

Dieta ma dostarcza dziecku wszystkich niezb璠nych sk豉dnik闚 od篡wczych. Jest to mo磧iwe, je郵i do przygotowania jedzenia u篡wamy pe軟owarto軼iowych produkt闚 spo篡wczych. Szczeg鏊nie w 篡wieniu dzieci nale篡 zadba o produkty najwy窺zej jako軼i.

Oznacza to, 瞠 podstaw jad這spisu maj by nieprzetworzone produkty, oparte na pe軟ych ziarnach zb騜, ro郵inach str帷zkowych, warzywach i owocach. Wa積ym sk豉dnikiem jad這spisu mog by niskoprzetworzone produkty takie jak tofu i mleka ro郵inne: sojowe, ry穎we, orkiszowe itp.

Je瞠li rodzice decyduj si na podawanie dzieciom mi瘰a, to ma by ono najwy窺zej jako軼i. Ta sama zasada dotyczy jaj, mleka i ser闚. Jest to podstawa do zdrowego i prawid這wego rozwoju maluch闚.

Warto pami皻a, by wyeliminowa z jad這spisu dzieci s這dycze oparte na rafinowanym bia造m cukrze i bia貫j m帷e, s這dzone napoje, wszelkiego rodzaju s這dkie p豉tki 郾iadaniowe a tak瞠 wysoko przetworzon 篡wno嗆 np. w postaci chrupek, chips闚 czy paluszk闚. Do 篡wno軼i wysoko przetworzonej nale膨 tak瞠 wszelkie fast foody. Warto te zwr鏂i uwag na jako嗆 t逝szcz闚 w 篡wieniu dzieci, maj one by nierafinowane. Nale篡 unika margaryn i wszelkich smarowide.

Jak bezbole郾ie wyeliminowa z dzieci璚ej diety podczas odchudzania s這dycze?

Jedyna droga to dobrze zbilansowana dieta i konsekwentne dzia豉nie w tym zakresie wszystkich cz這nk闚 rodziny. Dobrze prze簑te kasze, br您owy ry, ro郵iny str帷zkowe, warzywa zaspokoj potrzeb s這dko軼i. Gdy w diecie jest du穎 produkt闚 bia趾owych pochodzenia zwierz璚ego, jak r闚nie du瞠 ilo軼i s這nych produkt闚 nast瘼uje gwa速owna potrzeba zjedzenia s這dko軼i. W zwi您ku z tym wa積e jest, by produkty wysokobia趾owe je嗆 oszcz璠nie. W okresie zmniejszania ilo軼i s這dyczy mo積a oczywi軼ie w ograniczonych ilo軼iach, zaproponowa dziecku, suszone owoce: rodzynki, daktyle czy figi. Zamiast kupnych batonik闚 i ciast mo積a przygotowa s這dki deser w postaci pieczonych jab貫k lub kompotu z owoc闚 sezonowych nie dos豉dzanych. Mo積a je嗆 surowe owoce, s one s這dkie i nie wymagaj dos豉dzania.

Co ze sklepiku szkolnego mog wybra dzieci?

Dzieci zwykle wybieraj to co jest w sklepiku. To zadaniem doros造ch jest zapewnienie takiego asortymentu, kt鏎y b璠zie dzieciom zapewnia odpowiednie warunki rozwoju.

Przede wszystkim mog造by si w nim znale潭 sezonowe owoce, sa豉tki warzywne, warzywa, soki warzywne, burgery warzywne czyli kanapki z ciemnego pieczywa z r騜nymi pastami z ro郵in str帷zkowych lub kotletami z soczewicy, czy z kaszy gryczanej z tofu. Takie dania robi coraz wi瘯sz furor, to dlaczego nie mog造by trafi do szk馧?

Czy s s這dycze mniej i bardziej szkodliwe dla zdrowia?

Najlepiej je嗆 naturalne "s這dycze" czyli owoce, suszone owoce, warzywa i naturalne soki owocowe.

S這dycze to przetworzona 篡wno嗆 o du瞠j zawarto軼i cukru i w zwi您ku z tym wskazane jest ich ograniczone spo篡cie. To czy w sk豉dzie s這dyczy jest bia造 cukier, czy br您owy, trzcinowy czy buraczany jest nieistotne. Jego dzia豉nie w organizmie cz這wieka jest takie samo. Cukier mo瞠my spotka w pieczywie, w璠linach, w璠zonym 這sosiu, pasztetach, przetworach pomidorowych, p豉tkach 郾iadaniowych, jogurtach, sosach, ketchupie itd. Zbyt du瘸 jego ilo嗆 w organizmie prowadzi do pogorszenia trawienia a w konsekwencji do oty這軼i, osteoporozy, chor鏏 serca, cukrzycy itd.

U dzieci zbyt du瘸 ilo嗆 s這dkich potraw sprzyja nadpobudliwo軼i.

Jak przekonywa dzieci do smak闚, kt鏎ych nie lubi, czy s jakie "triki"?

Jest kilka trik闚, cho nie wszystkie zwi您ane s bezpo鈔ednio z jakim produktem czy potraw.

Przede wszystkim nie powinni鄉y zmusza do jedzenia. Zmuszanie do jedzenia mo瞠 bowiem prowadzi do zaburze od篡wiania. Gdy dziecko nie lubi pomidorowej a smakuje mu kapu郾iak, kt鏎y tak pysznie pachnie, to niech je kapu郾iak.

Istotny jest zar闚no smak jak i wygl康 potrawy. Przygotowuj帷 posi趾i warto zadba o to, by by造 kolorowe i ciekawe. Wa積a jest te 鈍iadomo嗆, 瞠 doznania smakowe dzieci nie musz pokrywa si z naszymi . Je瞠li na talerzu rodzica jest wspania造 kotlecik wraz ze smakowit sa豉tk, a na talerzu dziecka to samo, ale rozdrobnione tak, 瞠 wygl康a jak papka, to nic dziwnego, 瞠 dziecko nie chce je嗆.

Zainteresowanie poznaniem odczu smakowych dziecka, to kolejny "trik". Rozmowa przy stole zwi您ana ze smakami i aromatami, pos逝篡 wspania貫mu kontaktowi z synem czy c鏎k. Tak ju jest, 瞠 ka盥y lubi by traktowany serio, czu zainteresowanie najbli窺zych. W takiej sytuacji jest bardziej elastyczny i gotowy na kolejn pr鏏 zjedzenia gotowanych broku堯w polanych pysznym sosem sezamowym lub orzechowym.

Wa積e jest ,by ka盥y cz這nek rodziny szczerze m闚i o swoich upodobaniach smakowych, o tym co mu smakuje a co nie. Przecie nie dla ka盥ego szpinak jest rarytasem.

Kolejny trik to wsp鏊ne zakupy i wsp鏊ne przygotowanie posi趾闚. Wybieranie warzyw na straganie, poznawanie ich zapach闚 to wspania貫 momenty umacniania wzajemnych relacji i nauki. Uczenie dzieci tego jak ma wygl康a 鈍ie瘸 ryba, jak smakuje mas這 i jogurt ekologiczny, jak jest r騜nica pomi璠zy mro穎nym i 鈍ie篡m szpinakiem daje im mo磧iwo嗆 prawdziwego poznania 篡wno軼i i jej zalet, jeszcze przed tym jak znajdzie si na talerzu. Istotne jest te pytanie dziecka o to, jak czuje si po zjedzeniu danej potrawy: czy chce mu si spa, czy te jest pe軟e energii?

W rozmowach z dzie熤i warto te zwraca uwag, by jad造 wolniej i smakowa造 jedzenie. Wsp鏊na zabawa w nazywanie przypraw i sk豉dnik闚 u篡tych do gotowania wzbogaci dzieci w wiedz o 篡wno軼i, o tym dlaczego wa積a jest dobra jako嗆 po篡wienia.



Wi璚ej informacji o zdrowym 篡wieniu znajdziesz na www.swiadomyrozw鎩.pl.

Wi璚ej o: