W czasie wakacji dzieci tyją

Uwielbiamy krytykować szkolne sklepiki i stołówki, w których podawane są słodkie, mączne, tłuste potrawy i przekąski. Tymczasem z badań wynika, że najbardziej dzieci tyją pod naszymi skrzydłami, czyli podczas wakacji.

Junior.sport.pl

Wakacje to czas, w którym dzieci mają więcej czasu, który mogą spędzić aktywnie na powietrzu. To także sezon na warzywa i owoce. Niestety rzeczywistość wygląda mniej kolorowo.

W 2013 roku "American Journal of Public Health" przeprowadziło badanie na 5380 uczniach, z którego jasno wynika, iż najwięcej na wadze przybierają dzieci podczas wakacji. Przynajmniej w USA.

W Polsce takich badań nie zrobiono, aczkolwiek Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie nie pozostawia nam złudzeń: polskie dzieci tyją najszybciej w Europie. Obecnie co piąty uczeń boryka się z nadwagą lub otyłością. Kogo to wina? 64 proc mężczyzn w naszym kraju ma nadmierną masę ciała, a w przypadku kobiet odsetek ten sięga 49 proc. A niestety przykład idzie z góry.

PRZECZYTAJ: Przepisy na zdrowe słodycze dla dzieci

Lodówkowy raj

W roku szkolnym 2014/2015 ze sklepików powoli znikały produkty zaliczające się do tzw. "jedzenia śmieciowego". Od września 2015 roku oficjalnie wszystkie szkolne bufety będą musiały ze swoich półek sprzątnąć batoniki, chipsy, słodkie napoje.

Wakacje natomiast to czas powszechnej dyspensy. Latem lody stanowią wytchnienie w gorący dzień, a te z dodatkiem bitej śmietany i polewy czekoladowej to nagroda za przetrwanie całego roku szkolnego. Owoce? Owszem, najlepiej ze śmietaną i cukrem.

Wakacje przed telewizorem

Lato to masa czasu wolnego dla dziecka. Będąc u dziadków lub samotnie w domu, oglądanie telewizji oraz wpatrywanie się w ekran komputera, to współcześnie główna rozgrywka dzieci i młodzieży. Najmłodsi po włączeniu monitora w kilka sekund "wsiąkają" w wirtualny świat na pół dnia. Pediatrzy są zgodni, że dzienny limit oglądania telewizji powinien wynosić góra 1-2 godziny.

Tymczasem według badań przeprowadzonych przez Interactive Research Center, polskie dzieci oglądają telewizję średnio po kilka godzin dziennie. Nie wnikając w aspekty szkodliwości telewizji pod kątem rozwoju umysłowego i emocjonalnego, to wielogodzinne wysiadywanie przed monitorem po prostu zabiera czas, który można poświęcić na aktywność. To także moment utraty kontroli nad tym co się je i ile, gdyż zarówno dzieci jak i dorośli potrafią bezwiednie pochłaniać ogromne ilości przekąsek podczas emisji wciągającego programu bądź filmu.

Krok po kroku do zmian

Dzieci, które w roku szkolnym spędzają czas przed komputerem lub telewizorem zajadając się chipsami i czekoladą, raczej nie zmienią swoich nawyków w wakacje. Mniej obowiązków rozleniwia i bez bodźca ze strony dorosłego może się okazać, że poza koloniami i wizytą u dziadków jego aktywność zakończy się na przymusowym posprzątaniu swojego pokoju.

Oto co możesz zrobić, aby zmienić te wakacje na lepsze:

Wprowadzaj limity oglądania telewizji

W tej kwestii zrezygnuj z proszenia, przekonywania, namawiania. Z góry ustal limit np. godzinę dziennie i trzymaj się tego sztywno. Zaproponuj jednak coś w zamian: wspólne wyjście na rowery, zabawa. Nie bój się także pozostawić dziecko bez narzucania  mu, co ma w danej chwili robić. Niech się chwilę ponudzi i sam wymyśli dla siebie zajęcie.

PRZECZYTAJ: Policz, ile cukru zjada codziennie twoje dziecko

Zamiast kupować słodycze, przyrządzaj sałatki owocowe

Wykorzystuj soczyste owoce: arbuzy, pomarańcze, melony, kiwi, truskawki. Dodaj również słodkie: banany, winogrona, brzoskwinie itp. To owoce, które tuczą? Jeśli 6-latek zjada codziennie na raz po trzy banany, to rzeczywiście pochłania kaloryczną bombę. Jednak przy skomponowaniu sałatki z owocami, które mają w swoim składzie dużo wody nie ma takiej możliwości, aby pociecha nie najadła się zawartością małej miseczki.

Świetnym dodatkiem do owocowych sałatek są bakalie: orzechy, suszone owoce, wiórki kokosowe.

Zacznij blendować

Jeśli nie jesteście fanami owocowo-warzywnych koktajli, to wiele tracicie. Mogą one być tak pożywne, że są w stanie zastąpić przynajmniej jeden posiłek w ciągu dnia. Miksować można praktycznie wszystkie owoce i warzywa, a ogrom kompozycji cię zaskoczy. Banan, ananas, cytryna i liście pietruszki to już klasyka, która tylko brzmi zniechęcająco. W rzeczywistości to pyszny, słodki napój, naładowany odżywczymi składnikami. Opcji jest wiele, zachęcam do eksperymentowania.

Jedz to samo, co podajesz dziecku

Wielu rodziców narzeka, że ich dzieci nie chcą jeść warzyw i owoców. I nie będzie chciało, dopóki cała rodzina nie wdroży zdrowego żywienia do swojej codziennej diety. Musicie się przestawić wszyscy, aby dziecko przekonało się do nowych produktów.

Spożywając głównie mocno przetworzoną żywność, przyzwyczajamy się do intensywnego smaku "ulepszaczy", w wyniku czego naturalne produkty wydają się nijakie, "bezbarwne" dla podniebienia. Przestawienie się na zdrowe żywienie wymaga czasu i cierpliwości. Czasem jest to kwestia stopniowego eliminowania produktów "zakazanych". Lato jest ku temu wybitnie sprzyjające z racji na ogrom niedrogich świeżych warzyw i owoców.

PRZECZYTAJ: Bento - sposób na niejadka

Gotuj razem z dzieckiem

To metoda, która sprawdza się głównie u młodszych dzieci. Trudno ci będzie namówić nastolatka, aby wspólnie z tobą spędzał czas w kuchni (szczególnie, gdy nigdy wcześniej "nie musiał"). Jeśli jednak masz w domu kilkulatka, zarządź rodzinne gotowanie. Ustalcie wcześniej jakich produktów będziecie używać (warunek - muszą być to produkty świeże, jak najmniej przetworzone). Nie ograniczaj dziecka w łączeniu składników. Niech przygotowuje potrawę dla siebie poprzez eksperymentowanie. Dzięki temu będzie chętniej próbowało nowych smaków.

Inicjuj aktywności poza domem

Kometka, siatkówka plażowa, spacer po lesie/parku, przejażdżka rowerowa, rodzinny mecz koszykówki/piłki nożnej - to tylko kilka  z wielu aktywności, które możesz wykonywać z dzieckiem poza domem, nie wydając na to praktycznie żadnych pieniędzy. Im dziecko starsze, tym będzie mniej chętne, aby wspólnie wyjść. Niestety lata zaniedbań w tym względzie zrobiły swoje. Nie zrażaj się. Namawiaj, zaciekawiaj. Wyjście z dzieckiem na górski szlak może nie wydać mu się ciekawe, dlatego próbuj stawiać konkretne cele, zadania.

A przede wszystkim sam zacznij uprawiać sport. Prędzej czy później twoje dziecko też się przekona, że taka forma spędzania wolnego czasu jest nie tylko zdrowa, ale również wciągająca.

Ustal plan dnia

Mniejsza liczba obowiązków zwykle powoduje, że czas zaczyna przeciekać przez palce. Dziecko dłużej wyleguje się w łóżku, je nieregularnie. Wakacje oczywiście powinny być momentem odpoczynku od codziennego rygoru, ale musi zostać zachowana równowaga. Nawet podczas wspólnych wczasów staraj siebie i resztę rodziny lekko dyscyplinować. Planuj dzień: wymyślajcie wspólnie ciekawe aktywności, zwiedzanie miasta. Posiłki jedzcie o określonej porze dnia. Przekonacie się, jak wiele można zdziałać podczas wakacji!

Zdjęcie Adidas Performance Buty sportowe Dziecięce F5 TF J Zdjęcie NEW BALANCE Buty Sportowe Dziecięce FS996CTI Zdjęcie R kids Buty sportowe dziecięce wysokie dla dziewczynek (324496479)
Adidas Performance Buty spo... NEW BALANCE Buty Sportowe D... R kids Buty sportowe dzieci...
źródło: Okazje.info