Jak wdrażać ciekawe zajęcia ruchowe. Przewodnik Małego Sportowca cz. 1

Jeśli jesteś trenerem, kibicem, nauczycielem, pasjonatem sportowym albo rodzicem 2, 3, 4, lub 5-latka, bardzo możliwe, że ten przewodnik będzie dla ciebie inspiracją do tego by wstać z fotela i zacząć zaszczepiać sport u najmłodszych. Jak? Oto 11 wskazówek, dzięki którym sport dla dziecka stanie się wspaniałą przygodą zamiast przykrym obowiązkiem.

Bądź na równi z dziećmi

Chodzi tu o to aby przyklęknąć by być z zawodnikami na tym samym poziomie. Dzieci czują się wtedy bardziej komfortowo.

Słuchaj co mówią do ciebie dzieci

Zainteresuj się co słychać u dzieciaków poza zajęciami. Warto dowiedzieć się, że mały Antek dostał na urodziny traktora a Ania była wczoraj na spacerze ze swoją świnką morską. Dzieci nabiorą zaufania gdy będziesz się interesował tym co u nich słychać.

Zaangażuj dzieci

Jak chcesz powiedzieć np. o słoniu, nie mów 'To jest słoń, ładny co?'. Spróbuj zaangażować dzieci mówiąc w taki sposób, aby one uważnie słuchały i dokończyły twą myśl. Oto przykład: 'Chcę wam przedstawić takie zwierzątko, tylko nie pamiętam jak się ono nazywa. Znacie jakieś zwierzątka?' (dzieci wymieniają znane im zwierzątka). Kontynuujesz: 'To takie duże, szare zwierzę, które mieszka w Afryce '. Na końcu podajesz, że ma trąbę. Jeśli natomiast dzieci wcześniej wpadną, że chodziło o słonia, możesz zadać kilka pytań, np. Co słonie mają zamiast nosa? Ile waży słoń?' itp. Ideą jest, aby zaangażować dzieci.

Ekspert radzi: co dziecko powinno jeść po treningu?

Bądź zabawny

Dzieci uwielbiają jak trenerzy czy nauczyciele robią z siebie czasem klauna lub potkną się o coś, czy przejęzyczą, itp. Warto mieć kilka śmiesznych zagrań na każdych zajęciach.

Bądź tajemniczy

Gdy nie wiesz jak skupić uwagę maluchów - powiedz im, że masz tajemnicę, której nikt jeszcze nie poznał (nawet ich koledzy i koleżanki z przedszkola). Ważne aby mówić szeptem i rozglądać się wokół czy nikt nie podsłuchuje.

Zademonstruj ćwiczenie

Często lepiej jest pokazać niż tłumaczyć. Załóżmy, że chcemy powiedzieć dzieciom jak należy przejść przez kolejne przeszkody w naszym torze. Gdybyśmy tłumaczyli, że najpierw przechodzimy na czworakach przez tunel, potem biegniemy slalomem między pachołkami by w końcu dotrzeć do ławeczki i się po niej przeczołgać a następnie przejść pod tyczką czerwoną i przeskoczyć przez tyczkę żółtą..dzieci albo szybko się wyłączą ze słuchania naszych instrukcji i nie zapamiętają. Lepiej więc, wziąć ochotnika i pokazać jak pokonać tor.

Używaj pytań pomocniczych

Pytania te mają na celu sprawdzenie czy dzieci zrozumiały co mają w danym ćwiczeniu robić. Przykładowe pytanie może brzmieć: 'Czy toczymy piłkę nóżką czy rączką?' lub 'Jak zatrzymujemy piłeczkę kiedy zbliża się Gargamel?', itp. UWAGA! Nigdy nie zadawaj pytania typu: 'Czy zrozumieliście?' lub 'Czy wiecie co macie robić?', gdyż zazwyczaj dzieci, czy zrozumiały czy nie, powiedzą: 'Taaaak!'.

Często zmieniaj ćwiczenia i ich natężenie

Dzieci bardzo krótko potrafią skupić swoja uwagę więc ćwiczenia powinny być na tyle krótkie i intensywne aby się dzieciom nie zdążyły znudzić. Ważne też jest aby przeplatać ćwiczenia dynamiczne czymś bardziej statycznym, jak np. rozciąganie czy ćwiczenie koordynacyjne na siedząco, np. kręcenie pracą ręką i lewą nogą.

Bądź elastyczny

Na pewno spotkasz się z tym, że zaplanujesz super zajęcia. Ba, nawet może kilka razy je już przeprowadziłeś i wszystko wyszło wyśmienicie - dzieci były zaangażowane a ty rosłeś w piórach. Może się jednak zdarzyć, że z pewnych względów, ta super lekcja się nagle zatnie. Dzieci będą zmęczone, lub na zajęciach pojawi się nowe dziecko, które będzie wymagało większej uwagi. Co wtedy robisz? Na pewno nie powinieneś uparcie dążyć do zrealizowania planu swojej super lekcji. W zamian, zrób przerwę na uzupełnienie płynów i wyciąg jakiegoś asa z rękawa - zabawę, która może nie do końca łączy się z dzisiejszym tematem, ale wiesz, że dzieci ją kochają. W moim przypadku jest to zabawa w śpiącego lwa. Lew śpi otoczony piłkami poukładanymi na talerzykach. Dzieci są po drugiej stronie (kilka metrów od lwa). Lwem oczywiście jest trener lub dziecko-ochotnik. Jak lew się obudzi zaczynamy wykradanie piłeczek tak, aby lew nas nie złapał. Gdy mamy już w bazie wszystkie, lew idzie spać a my odnosimy je na paluszkach na talerzyki (tu zawsze pada uwaga o chrapanie lwa, z czego dzieciaki się śmieją tak głośno, że lew czasem budzi się wcześniej). Reasumując, należy być na tyle elastycznym, aby widzieć, że jak dzieci są śpiące to należy je ożywić jakąś zabawą a jak mają za dużo energii, zrobić ćwiczenie uspokajające.

Rodzicielska presja niszczy motywację dzieci

Bądź konsekwentny

Należy być konsekwentnym w każdej sytuacji czy to negatywnej czy pozytywnej. Jeśli np. powiedziałeś na początku zajęć, że za nie wykonywanie poprawnie ćwiczeń nie będzie dodatkowej naklejki, nagrody - trwaj przy swoim. Równie, jeśli obiecałeś, że na koniec zajęć będzie mecz czy 5 minut wygłupów - bądź konsekwentny i pozwól dzieciakom na to.

Utrzymuj atmosferę zabawy

11 punkt bardzo oczywisty i zarazem bardzo ważny jak nie najważniejszy. A mowa o tym, że każdy trening/lekcja powinna być zarówno dla dzieci jak i trenera ŚWIETNĄ ZABAWĄ! Pamiętajmy, że dla tych zawodników są to pierwsze kroczki - wstęp do piłki nożnej (i sportu w ogóle) i powinniśmy zadbać aby jak najlepiej to wspominały.

Wspominając też o motywacji płynącej od trenera, należy pamiętać aby motywować ale nie naciskać, czyli nie zmuszać dzieci do wykonywania każdego ćwiczenia. Dzieci mają swoje ulubione lub mniej ulubione zabawy i należy to zaobserwować i uważać aby przez przypadek nie zniechęcić dziecka do naszych zajęć. Miałem w grupie dziecko, które nie bardzo lubiło śpiewać piosenki. Zamiast na siłę nakłonić malucha do śpiewania, nasza reakcja skierowana była raczej w stronę delikatnego, choćby minimalnego, zaangażowania dziecka. Można np. zaproponować wykonywanie samych czynności ruchowych bez śpiewania lub, jeśli to nie przejdzie, można takie dziecko mianować naszym asystentem, który, podczas trwania piosenki, będzie obserwował inne dzieci i na końcu zda relację, które dziecko najlepiej śpiewało i uczestniczyło w zabawie.

Kick in English - futbol po angielsku dla najmłodszych. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.kickinenglish.com

Copyright © Agora SA