Fizjolog o niezwykłych sportowych dzieciach internetu

Niedawno na junior.sport.pl opublikowaliśmy artykuł, który traktował o niezwykłych małych sportowcach, których wyczyny rodzice uwiecznili i opublikowali w serwisie You Tube. - Teraz mogą być zdrowe, ale problemy pojawią się za kilka lat - twierdzi fizjolog sportu, doktor Krzysztof Mizera z Centrum OLIMPIAKOS.
Publikując niezwykłe wyczyny pięcioletniego pięsciarza, jego równolatka siłacza i małego koszykarza, który spędzał po 3 godziny dziennie na treningach, obiecaliśmy zamieścić opinię fizjologa na ten temat.

dr Krzysztof Mizera:

Dzieci zaprezentowane w artykule teraz mogą być zdrowe, ale problemy pojawią się za kilka lat. W młodym wieku organizm szybko się regeneruje, ale to wszystko do czasu. jeśli dalej tak będą trenować, a przy tym zaniedbają żywienie i regenerację, skończy się kontuzją i problemami o podłożu psychofizycznym.

Niezwykli mali sportowcy sprawnością przewyższają nie jednego dorosłego. Zobacz!




W dzisiejszych czasach panuje trend eksploatowania młodych sportowców. W wielu dyscyplinach treningi zaczyna się już o 4-5 roku życia i choć początkowo ćwiczenia opierają się na zabawach ruchowych, szybko zwiększa się ich intensywność i obciążenia. 10-letni sportowcy trenują w klubach piłkarskich, pływackich, czy tenisowych praktycznie 5 dni w tygodniu. Do tego dochodzi jeszcze kilka godzin WF-u w szkołach.

Ekspert radzi, jak odżywiać małego sportowca

Zapomina się o tym, że dzieciaki te są w ważnej dla swojego organizmu fazie rozwojowej, której kulminacja przypada na 14-17 rok życia. Jeśli organizm przez wiele lat jest mocno obciążany, nie sprzyja to prawidłowemu rozwojowi. Mało kto zwraca uwagę na prawidłowe żywienie kilkunastoletnich sportowców, nie przykłada się z reguły wagi do regeneracji potreningowej i odnowy biologicznej. Wszystko to powoduje, że organizm sportowca osiągającego wiek 18-20 lat, często jest wyeksploatowany.

Inną sprawą jest to, że mało kto dochodzi do wieku seniorskiego. Większość utalentowanych sportowców, osiągających nawet międzynarodowe sukcesy w kategoriach juniorskich, przechodząc na wiek seniorsk,i nie jest zdolnych do zwiększania ciągle narastających obciążeń, które są często zbyt duże i nie zawsze dobierane indywidualnie. Wielu przedwcześnie ulega poważnym kontuzjom, wynikającym z przetrenowania, braku prawidłowej diety i regeneracji, w związku z czym zmuszeni są do przerwania kariery już w wieku lat 15-16.

Mimo że obecnie w fizjologii sportu mówi się o znaczeniu odpoczynku i regeneracji, wielu trenerów wciąż nie bierze tego pod uwagę. Przy takim systemie przetrwają tylko nieliczne, najmocniejsze organizmu, niestety nikt nie mówi o 70-80% młodych talentów, które zostały zmarnowane.

Zalecenia Polskiego Towarzystwa Medycyny Sportowej:

Wiekdyscyplinatyp trening
do 6 roku życiagry i zabawy sportoweogólny rozwój
od 6 do 8 rokutaniec, basen, piłka nożnapoprawa koordynacji
od 8 do 10 rokutenis, gimnastyka, biegi krótkiezwinność i dynamika
od 10 do 12 rokupływanie, bieganie długodystansowebudowanie wytrzymałości
od 13 rokulekkoatletykatrening wytrzymałościowy
od 15 rokusporty siłowesiła
Więcej o tym, kiedy dziecko może zacząć uprawiać sport, przeczytasz tutaj

Więcej o: