Dieta małego sportowca. Biała m±ka zakazana?

Wiele rodzin nie wyobraża sobie poranka bez bułki lub słodkiej chałki pomimo, iż specjali¶ci od lat informuj± o ich szkodliwo¶ci. Czy biał± m±kę należy definitywnie usun±ć z menu dziecka? Wszelkie w±tpliwo¶ci na ten temat rozwiewa dietetyk Alicja Skubis z poradni mojdietetyk.pl

Biała m±ka - samo zło?

M±ka stanowi Ľródło energii pochodz±cej głównie z węglowodanów. W swoim składzie zawiera również białko ro¶linne i mało tłuszczu. Istotny jest fakt, że m±ka biała w porównaniu do m±ki razowej dostarcza bardzo mało witamin, składników mineralnych i błonnika. Jej nadmierne spożywanie może negatywnie wpływać na organizm dziecka. Dlaczego?

Podczas procesu produkcji białej m±ki, dochodzi do eliminacji składników odżywczych zawartych w pszenicy. Organizm do strawienia drożdżówki, ciasta czy białego pieczywa zużywa większ± ilo¶ć składników odżywczych niż otrzymał. Może to powodować niedobory, szczególnie u dzieci aktywnych fizycznie i umysłowo, których zapotrzebowanie na składniki odżywcze jest wyższe. Produkty pszenne s± też podejrzewane przez naukowców o nadmierne pobudzanie dziecka i wywoływanie problemów z koncentracj±.  Aby produkty z białej m±ki były smaczniejsze, bardziej kusz±ce i apetyczne dodaje się do nich podczas produkcji sztuczne barwniki, aromaty, ¶rodki spulchniaj±ce i inne chemiczne dodatki. Spożywanie takich produktów może prowadzić do złego samopoczucia, zaparć, wzdęć, alergii i powodować tycie.

Biała m±ka w diecie małego sportowca

Dzieci bardzo aktywne potrzebuj± więcej energii z pożywienia, niż ich mało ruszaj±cy się koledzy. Z produktów m±cznych najlepiej wybierać pełnoziarniste i z pełnego przemiału. Lepszym zastrzykiem energii dla dziecka bardzo aktywnego będzie baton muesli lub ciasteczko zbożowe niż drożdżówka lub inny produkt z m±ki białej. Dzięki takiej zamianie, dieta dziecka zostaje wzbogacona w foliany, witaminę E, PP, witaminy z grupy B, potas, wapń, żelazo, cynk, magnez i błonnik. S± to składniki odżywcze, których dziecko potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania szczególnie w okresie zwiększonej aktywno¶ci.

3 powody, dla których dzieci powinny je¶ć zielone warzywa

Proponuję spożywanie produktów z białej m±ki pozostawić na sytuacje awaryjne, sporadyczne lub specjalne okazje jak na przykład zjedzenie tortu na urodzinach. Warto pamiętać, że żoł±dek to nie ¶mietnik, a asortyment produktów z pełnego przemiału jest szeroki i cały czas się powiększa. Można bez problemu kupić pełnoziarniste pieczywo, makarony, a nawet razowe ciasto do pizzy. Produkty z pełnego przemiału nie różni± się znacz±co smakiem, a pozytywnie wpływaj± na zdrowie dzieci i dorosłych.

Dla niektórych biała m±ka - zakazana

Osoby choruj±ce na celiakię, czyli chorobę trzewn± bezwzględnie s± zmuszone do eliminacji glutenu z diety, aby zapobiec zanikowi kosmków jelitowych. Wykluczenie z diety glutenu, który zawarty jest między innymi w pszenicy, czyli również w omawianej białej m±ce, to jedyny, skuteczny sposób leczenia celiakii.

Biała m±ka nie jest wskazana też dla osób borykaj±cych się z zaparciami, wzdęciami czy choruj±cych na cukrzycę. Dla osób walcz±cych z nadwag± i otyło¶ci± produkty z białej m±ki również s± niewskazane.

Czym zast±pić biał± m±kę w diecie?

M±ka jest niezbędna do produkcji pieczywa, makaronów, ciast, pierogów, nale¶ników i wielu innych wyrobów. Wyeliminowanie jakiegokolwiek składnika, szczególnie z diety dziecka, jest trudne. Zamiast zakazów, warto zachować zdrowy rozs±dek.

Jednak maj±c ¶wiadomo¶ć jak biała m±ka może wpływać na organizm warto zminimalizować jej obecno¶ć w codziennej diecie. Produkty zbożowe s± podstaw± piramidy żywienia, powinny dostarczać 50-60% energii w ci±gu dnia. Najnowsze zalecenia podaj±, że należy spożywać węglowodany pochodz±ce z razowego pieczywa, kasz gruboziarnistych, niełuskanego ryżu, produktów pełnoziarnistych z pełnego przemiału. M±k± razow± można zast±pić m±kę biał± podczas wypieków domowych ciast, omletów, pierogów czy nale¶ników. Można też biał± m±kę pomieszać na przykład z m±k± gryczan± w celu wzbogacenia jej walorów. Zamiast rozważać co będzie gorsze, bułka czy makaron, warto w sklepie podj±ć ¶wiadom± decyzję o zakupie makaronu pełnoziarnistego zamiast „zwykłego”, czy bułki grahamki zamiast „zwykłej białej”.

Alicja Skubis - absolwentka dietetyki klinicznej ¦l±skiej Wyższej Szkoły Medycznej w Katowicach. Specjalista poradni dietetycznej mojdietetyk.pl

POLECAMY RÓWNIEŻ: Czy wiesz, co kryje się w chrupi±cych płatkach dla dzieci?

Jak to jest z t± m±k±? Czy nie powinni¶my dawać jej w ogóle dzieciom?
M±ka jest niezbędna do produkcji pieczywa, makaronów, ciast, pierogów, nale¶ników i wielu innych wyrobów. Stanowi Ľródło energii pochodz±cej głównie z węglowodanów. M±ka w swoim składzie zawiera białko ro¶linne i mało tłuszczu. Istotny jest fakt, że m±ka biała w porównaniu do m±ki razowej dostarcza bardzo mało witamin, składników mineralnych i błonnika. Jej nadmierne spożywanie może negatywnie wpływać na organizm dziecka. Wyeliminowanie jakiegokolwiek składnika, szczególnie z diety dziecka jest trudne. Zamiast zakazów, warto zachować zdrowy rozs±dek i zamieniać produkty z m±ki białej na produkty z m±k grubo mielonych.
Jak spożywanie białej m±ki wpływa na organizm dziecka?
Podczas procesu produkcji białej m±ki, dochodzi do eliminacji składników odżywczych zawartych w pszenicy. Organizm do strawienia drożdżówki, ciasta czy białego pieczywa zużywa większ± ilo¶ć składników odżywczych niż otrzymał. Może to powodować niedobory, szczególnie u dzieci aktywnych fizycznie i umysłowo, których zapotrzebowanie na składniki odżywcze jest wyższe. Produkty pszenne s± też podejrzewane przez naukowców o nadmierne pobudzanie dziecka i wywoływanie problemów z koncentracj±.  Aby produkty z białej m±ki były smaczniejsze, bardziej kusz±ce i apetyczne dodaje się do nich podczas produkcji sztuczne barwniki, aromaty, ¶rodki spulchniaj±ce i inne chemiczne dodatki. Spożywanie takich produktów może prowadzić do złego samopoczucia, zaparć, wzdęć, alergii i powodować tycie.
Czy je¶li dziecko jest b. aktywne, to m±ka jest dozwolona (chociażby jako przegryzka typu "zastrzyk szybkiej energii")?
Z produktów m±cznych najlepiej wybierać pełnoziarniste i z pełnego przemiału. Lepszym zastrzykiem energii dla dziecka bardzo aktywnego będzie baton musli lub ciasteczko zbożowe niż drożdżówka lub inny produkt z m±ki białej. Dzięki takiej zamianie, dieta dziecka zostaje wzbogacona w foliany, witaminę E, PP, witaminy z grupy B, potas, wapń, żelazo, cynk, magnez i błonnik. S± to składniki odżywcze, których dziecko potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania szczególnie w okresie zwiększonej aktywno¶ci.
Dla kogo biała m±ka w ogóle nie jest wskazana?
Osoby choruj±ce na celiakię, czyli chorobę trzewn± bezwzględnie s± zmuszone do eliminacji glutenu z diety aby zapobiec zanikowi kosmków jelitowych. Wykluczenie z diety glutenu, który zawarty jest między innymi w pszenicy, czyli również w omawianej białej m±ce to jedyny skuteczny sposób leczenia celiakii. Biała m±ka nie jest wskazana też dla osób borykaj±cych się z zaparciami, wzdęciami czy choruj±cych na cukrzycę. Dla osób walcz±cych z nadwag± i otyło¶ci± produkty z białej m±ki również s± niewskazane.
Czy wszystkie produkty z białej m±ki s± sobie równe? Czy np. makaron jest lepszy niż biała bułka?
Maj±c ¶wiadomo¶ć jak biała m±ka może wpływać na organizm warto próbować się z ni± pożegnać. Produkty zbożowe s± podstaw± piramidy żywienia, powinny dostarczać 50-60% energii w ci±gu dnia. Najnowsze zalecenia podaj±, że należy spożywać węglowodany pochodz±ce z razowego pieczywa, kasz gruboziarnistych, niełuskanego ryżu, produktów pełnoziarnistych z pełnego przemiału. M±k± razow± można zast±pić m±kę biał± podczas wypieków domowych ciast, omletów, pierogów czy nale¶ników. Można też biał± m±kę pomieszać na przykład z m±k± gryczan± w celu wzbogacenia jej walorów. Zamiast rozważać co będzie gorsze, bułka czy makaron warto  w sklepie podj±ć ¶wiadom± decyzję o zakupie makaronu pełnoziarnistego zamiast „zwykłego” czy bułki grahamki zamiast „zwykłej białej”.
Zakładaj±c, że jednak można w umiarkowanych ilo¶ciach podawać produkty z białej m±ki, które s± najlepsze?
Proponuję spożywanie produktów z białej m±ki pozostawić na sytuacje awaryjne, sporadyczne lub specjalne okazje jak na przykład zjedzenie tortu na urodzinach. Warto pamiętać, że żoł±dek to nie ¶mietnik, a asortyment produktów z pełnego przemiału jest szeroki i cały czas się powiększa. Można bez problemu kupić pełnoziarniste pieczywo, makarony, a nawet razowe ciasto do pizzy. Produkty z pełnego przemiału nie różni± się znacz±co smakiem, a pozytywnie wpływaj± na zdrowie dzieci i dorosłych.
Więcej o: