Gimnastyka korekcyjna. Najczęstsze wady postawy cz. 1

Reforma wychowania fizycznego w szkole spowodowała, że z programu nauczania szkolnego dość skutecznie wyeliminowano gimnastykę korekcyjno - kompensacyjną. Owszem, na lekcjach są obecne elementy gimnastyki korekcyjnej, ale to nie to samo co kompleksowe podejście do wad postawy. Dlatego obecnie na rodzicach i nauczycielach wf spoczywa jeszcze większa odpowiedzialność za rozpoznanie skrzywień kręgosłupa. Oto najczęstsze wady postawy występujące u dzieci w płaszczyźnie strzałkowej.
O wadach postawy przeczytasz też na stronie MOGKiK

Kompleksowość to jak najwcześniejsze rozpoznanie i zdiagnozowanie określonej wady, podjęcie określonych działań korekcyjnych lub rehabilitacyjnych, a także profilaktyka związana z informacją o zapobieganiu jej występowania w środowisku szkolnym i domowym.

Rodzice i nauczyciele wf-u mają okazję dokonać oględzin sylwetki dziecka. Nauczyciel, który powinien posiadać minimalną wiedzę na temat prawidłowości w budowie człowieka, bo widzi dziecko częściowo rozebrane i w różnych pozycjach podczas ćwiczeń. Rodzic, bo widzi swoje dziecko podczas kąpieli, ubierania, zabawy i ma intuicyjne przeczucie o pojawiającej się ewentualnie nieprawidłowości.

Oto najczęściej diagnozowane wady postawy związane z kręgosłupem w płaszczyźnie strzałkowej tj. widziane, gdy obserwujemy dziecko stojąc z jego boku.

Plecy okrągłe

Nadmierne wygięcie kręgosłupa łukiem ku tyłowi. Jest to krzywizna fizjologiczna (kifoza). Powiększona jest wadą zwaną także hiperkifozą. Towarzyszy jej odstawanie łopatek, wysunięcie barków i głowy do przodu, a także zapadnięcie klatki piersiowej, co ogranicza mechanizm oddychania. Wadliwa sylwetka powoduje dodatkowe obciążenia kręgosłupa podczas nauki w pozycji siedzącej, co w wieku szkolnym ma duże znaczenie dla komfortu życia.

Plecy wklęsłe

Nadmierne wygięcie kręgosłupa łukiem ku tyłowi w odcinku lędźwiowym. Jest to krzywizna fizjologiczna (lordoza lędźwiowa) Znaczne powiększenie jest wadą. Towarzyszy jej wyraźna wklęsłość nad biodrami ze szczytem na wysokości stawów łokciowych (gdy patrzymy z boku ), wydatne wysuniecie brzucha mimo, że dziecko nie ma wyraźnej nadwagi.

Siedzący tryb spędzania czasu tj. szkoła, nauka w domu, rozrywka np. komputer prowadzi do osłabienia mięśni brzucha. Skutkiem są bóle kręgosłupa już w młodym wieku w odcinku krzyżowo-lędźwiowym, a później dyskopatie.

Plecy okrągło-wklęsłe:

Niestety te dwie wady występują dość często razem jako przejaw kompensacji czyli wzajemnej reakcji kręgosłupa w celu utrzymania równowagi ciała. Negatywne skutki dla zdrowia dziecka w przypadku tej wady pokrywają się z tymi, które występują przy hiperkifozie i nadmiernej lordozie.

Plecy płaskie:

Wady wymienione wcześniej determinowały nadmierne krzywizny, to w przypadku pleców płaskich występuje znaczne lub całkowite zniesienie krzywizn fizjologicznych. Jeśli kręgosłup fizjologicznie prawidłowy jest sprężyną w kształcie "S", to w przypadku pleców płaskich nie jest sprężyną lecz słupem w kształcie litery "I". Funkcja amortyzacyjna jest osłabiona i zwiększa się podatność na boczne skrzywienia kręgosłupa.

*mgr Wiesława Lipiec

absolwentka studium fizjoterapii w Busku Zdroju i studiów magisterskich na AWF Katowice, na kierunek wychowanie fizyczne ze specjalnością gimnastyka korekcyjna. Od 1987 r. pracuje w Międzyszkolnym Ośrodku Gimnastyki Korekcyjnej i Kompensacyjnej w Starachowicach. W okresie 27 lat pracy odbyła szereg kursów i szkoleń (leczenie zachowawcze skolioz metodę Lehnert-Shroth, wykorzystanie przyrządów w metodzie presio)

*mgr Jerzy Miśkiewicz,

absolwent FAWF w Białej Podlaskiej na kierunku wychowanie fizyczne, specjalność nauczycielska. W latach 1986-2003 nauczyciel wf w szkołach podstawowych. W 2003-2005 studia podyplomowe na AWF w Warszawie kierunek Gimnastyka Korekcyjna i wychowanie zdrowotne. Od 2003r-2013r. pełnił funkcje dyrektora w Międzyszkolnym Ośrodku Gimnastyki Korekcyjnej i Kompensacyjnej w Starachowicach.

Czy warto posłać dziecko na basen.

Więcej o: