Sport dzieci. Szybciej, wyżej, dalej. Ale mądrze!

Coraz więcej rodziców zdaje sobie sprawę, że ich dziecko, do prawidłowego rozwoju, potrzebuje ruchu. Kiedy jednak rozpocząć przygodę ze sportem? Jak dobierać dziecku obciążenia, by mu nie zaszkodzić? O czym, oprócz treningu, trzeba pamiętać? Na pytania junior.sport.pl odpowiedział fizjolog, doktor Łukasz Tota*
Paweł Jeleniewski: Kiedy zacząć przygodę dziecka ze sportem?

Jak najwcześniej. Aktywność fizyczna zapewnia dziecku prawidłowy rozwój.

Jak powinny wyglądać pierwsze treningi?

We wstępnym etapie chodzi przede wszystkim o wszechstronne przygotowanie organizmu. Często zastanawiamy się, dlaczego tak trudno w polskim systemie szkolenia wychować zawodnika, który w wieku juniora, a później seniora będzie na poziomie mistrzowskim. Najczęściej błędy tkwią w zbyt wczesnej specjalizacji. Świadomy rodzić powinien zwrócić uwagę, aby jego pociecha była prowadzona przez osobę znającą specyfikę pracy z dziećmi. Pierwsze treningi to przede wszystkim zabawa w postaci ruchu.

Załóżmy, że nasze dziecko już wybrało dyscyplinę i regularnie trenuje. Jaka jest optymalna ilość ruchu dla Janki lub Jasia Kowalskiego w wieku 12-13?

Jaś Kowalski jeśli trenuje np. pływanie czy gimnastykę to jest już Janem Kowalskim - zaawansowanym sportowo i treningowo zawodnikiem. I wtedy w zależności od okresu treningowego możemy mówić o jednej, a nawet trzech jednostkach treningowych dziennie. Pamiętajmy, że pewne dyscypliny sportu wymagają bardzo wczesnego rozpoczęcia treningu. I nawet jeśli w początkowym etapie zalecany jest głównie trening o charakterze wszechstronnym, to w wieku 12-13 lat możemy mówić o pełnym zawodowstwie sportowym. Jeśli natomiast mówimy o pół profesjonalnym podejściu do sportu, to najczęściej spotykamy model jednego treningu dziennie (2 godziny). W sporcie wszystko powinno rozpatrywać się indywidualnie, stąd też ciężko o konkretną receptę nie znając poziomu aktywności fizycznej, dyscypliny sportowej oraz stażu treningowego Jasia Kowalskiego.

Jak odróżnić przemęczenie od lenistwa? Jak poznać, kiedy wymagamy za dużo?

Każdy rodzic na tyle zna własne dziecko, że jest w stanie odróżnić lenistwo od przemęczenia. Pomocne mogą być objawy, których nie można zbagatelizować, bo mogą doprowadzić do przetrenowania. Oznaki przemęczenia to najczęściej utrata ambicji podczas zawodów czy treningów, zwiększenie podatności na infekcję czy zmniejszenie masy ciała.

Czy jest granica między zdrową dawką sportu a nadmiernym wysiłkiem?

Tak, ale dla każdego dziecka jest indywidualna. Trzeba pamiętać, że dzieci w tym samym wieku często różnią się wiekiem biologicznym. Zadaniem trenera jest umiejętne dawkowanie obciążeń treningowych, a często problemem są sami rodzice, którzy eksploatują dzieci kilkoma treningami dziennie, dążąc do osiągnięcia przez nie mistrzostwa. Najważniejsze, aby zachować zdrowy rozsądek i pamiętać, że dla dziecka ważna jest zarówno aktywność fizyczna, jak i wypoczynek, sen i odpowiednie odżywianie się.

*Łukasz Tota - doktor nauk fizycznych. Pracuje na krakowskiej Akademii Wychowania Fizycznego, współpracuje jako fizjolog z profesjonalnymi sportowcami.

Mecz Anglia - Polska na Wembley, starcie z Tottenhamem - mistrzowie i mistrzynie Polski w Londynie

Więcej o: